Vroeger denderde tram 3 door de Kerkstraat. In de jaren 70 van vorige eeuw werd besloten om de drukste tramverbindingen binnen de singel onder de grond te stoppen. Tram 3 hoorde daarbij. Tussen 1977 en 1982 werden 2 tunnels geboord die liggen onder de Kerkstraat en Pothoekstraat en die aansluiten op de Reuzenpijp en het Sportpaleis. De spoortunnels van deze zijtak zijn vrijwel volledig afgewerkt (met uitzondering van de bovenleiding, sporen en signalisatie). Hier bevinden zich ook twee stations in ruwbouw; Stuivenberg en Sint-Willibrordus.
In 1982 werden de werken stilgelegd omdat de rechtstreekse verbinding van halte Astrid naar het Sportpaleis een betere oplossing bleek voor tram 3. In 1996 wordt na vele jaren bouwen de ondergrondse tram tussen het Centraal Station en het Sportpaleis door lijn 3 in gebruik genomen; Op hetzelfde moment werd de vertragingsgevoelige tramroute door de Kerk- en Pothoekstraat opgeheven. Tram 3 werd bovengronds vervangen door bus 23.
De tweede toegang tot halte Sint-Willibrordus ligt voor de kerk. Bij de heraanleg van de Kerkstraat werd de tweede toegang afgesloten en ingewerkt in het plein.
In 2014 kondigde de nieuwe Vlaamse regering aan om de ingebruikname van de tunnel onder de Kerkstraat en de Pothoekstraat, langs stations Stuivenberg en Sint-Willibrordus te gaan onderzoeken.